sobota, 20 stycznia 2018

CYKL DEMONICZNY, Peter V. Brett - recenzja.



Ciemność powstaje, gry upadają herosi.

Dzisiaj przygotowałam coś specjalnego dla Was - recenzję pewnej intrygującej serii. Przyznam się Wam szczerze, że pierwszą styczność z nią miałam jeszcze w gimnazjum. Dwa początkowe tomy bardzo mnie wciągnęły, niestety nie mogę tego powiedzieć o trzecim, który był bardzo męczący. Wydawał mi się nudny, pozbawiony sensu, niepotrzebny. Po latach postanowiłam zrobić drugie podejście i wtedy odkryłam miłość swojego życia (idealną do trójkąta z Serią o Kate Daniels pani Ilony Andrews!)…
Kochani, naszym dzisiejszym gościem jest CYKL DEMONICZNY autorstwa pana PETERA V. BRETTA. Zapraszam!

Peter V. Brett to amerykański pisarz, który od dzieciństwa zakochany był w fantastyce. Studiował literaturę angielską i historię sztuki na Uniwersytecie Buffalo, jednakże przez następne lata życia pracował w przemyśle farmaceutycznym. W 2008 roku rozpoczął ww. Cykl Demoniczny od wydania tomu „Malowany Człowiek”, który w tym samym roku został umieszczony na liście 10 najlepszych tytułów fantasy i fantastycznonaukowych. Książka została również nominowana do pierwszej nagrody David Gemmell Legend Award.

Światło słoneczne rzuca największe cienie.

O serii można powiedzieć naprawdę dużo, tym bardziej, że moja recenzja obejmuje aż osiem tomów, a już 31 stycznia światło dzienne ujrzy przedostatnia część cyklu, czyli „Otchłań”. Fabuła dzieje się w fantastycznym świecie wykreowanym przez autora, gdzie dzień należy do ludzi, a nocą rządzą demony, które mordują każdego, kto nie ukryje się za bezpiecznym kręgiem runicznym. Głównymi bohaterami są Arlen, Leesha oraz Rojer. Postanawiają oni rzucić wyzwanie porządkowi świata, który został narzucony przez otchłańce. Podczas lektury czytelnik może śledzić losy bohaterów od samego dzieciństwa, poznać ich problemy związane z dorastaniem, a co najważniejsze, może wspólnie z nimi przeżyć ich wewnętrzną przemianę. Po drodze poznajemy kolejne niezwykle istotne dla akcji postacie, które dołączają do naszej trójki. Bardzo ciekawym aspektem jest sposób w jaki główni bohaterowie stawiają czoła demonom. Nie jest on jednolity, gdyż każdy z nich posiada unikatowe umiejętności.

Cały Cykl Demoniczny jest napisany w przystępny dla czytelnika sposób. Język, którym posługuje się Brett nie jest skomplikowany, a informacje są łatwo przyswajane przez odbiorcę. Opisy są bogate w epitety oraz metafory. Do samej fabuły ciężko się przyczepić. Są przedstawione różne miejsca, dlatego opowieść nie jest monotonna. Dodatkowym wzbogaceniem są rozdziały poświęcone przeszłości bohaterów. Opisane retrospekcje uzupełniają oraz wyjaśniają pewne zjawiska. Mimo wszystko, autor ma u mnie dużego minusa. Czytając książkę można odnieść wrażenie, że pewne zdarzenia mają miejsce dzień po dniu. Za jakiś czas jednak zostaje wyjaśnione, że był między nimi pewien odstęp czasu. Czas akcji jest bardzo słabo zarysowany przez Bretta. Przez to mogą pojawiać się  pewne nielogiczności w fabule.

Niech cię mrok pochłonie…

Podsumowując, w moim odczuciu jest to pozycja obowiązkowa dla wszystkich fanów fantastyki.  Gorąco zachęcam do zapoznania się z Cyklem Demonicznym. Nie warto zrażać się ilością tomów składających się na całość. Jestem pewna, że kiedy zaczniecie czytać pierwszy to potem ciężko będzie Was od lektury oderwać. Ja robiłam do serii dwa podejścia. Faktem jest, że i tutaj jak w każdej książce, są  nudniejsze momenty, ale warto je przetrwać, bo zostaniecie nagrodzeni wielką dawką ciekawej akcji. Kiedy już wciągniecie się w świat demonów, to nie będziecie chcieli z niego wyjść. Pochłonie Was Otchłań.

Jedność jest warta każdej ceny we krwi.


6 komentarzy:

  1. Woow ciarki przechodzą na samą myśl o takiej tematyce. Pomysł na cykl takiej literatury super pomysł. Coś zawsze każdemu spodoba się odmiana od czegoś innego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam pierwszy tom na pewno. Nawet spodobał mi się i zastanawiałam się przez jakiś czas, czy aby nie kupić sobie tej serii.
    Pozdrawiam,
    Jayna z http://www.javri.eu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro czytałaś pierwszy tom i Ci się spodobał, to gorąco zachęcam do zapoznania się z kolejnymi częściami. Bardzo wciągająca seria ;)

      Usuń
  3. Słyszałam o serii nie raz, ale... to tyle xD Nie kręci mnie ten motyw i jakoś tak... nie czuje, by to był must read dla każdego "fana fantastyki". Zwłaszcza, że opinie znam mieszane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie, jeśli ktoś lubi fantasy to powinien dać tej serii szansę. Tak jak napisałam, idealna ona nie jest, ale nie jest też najgorsza. Myślę, że warto spróbować i nie skreślać jej od razu :)

      Usuń